Popravka i usklađivanje kilometraže
Kvar instrument tabli izvan garantnog roka nocna je mora mnogih vlasnika automobila. Treperenje ili potpuni otkaz instrumenata ispred vozaca znak je da ce trebati potrošiti odredenu svotu novca, a kod uglednijih marki i dvostruko više. Ništa se tu ne može improvizovati, niti napraviti po sistemu ‘uradi sam’. Velike poplave prošle godine potopile su brojna vozila, a nastalim štetama treba dodati brojne otkaze instrument tabli.
Ipak, vlasnicima auta više briga zadaju kvarovi u normalnim okolnostima, koji cesto pocinju treperenjem osvetljenja i signalnih lampica, nepomicanjem kazaljki i otkazom LCD ekrana. Nevolja je što se vecina servisera, ovlaštenih i ostalih, ne želi upuštati u zahvate oko instrument table, cak i u slucaju pregorevanja jedne ili više signalnih lampica (LED), koje nije teško zameniti. Najcešce preporucuju zamenu kompletne table, koja ukljucuje programiranje odnosno inicijalizaciju svih pokazivaca i instrumenata te uskladivanje koda kljuca s instrument tablom i aktiviranje zaštite protiv krade.
A kod modela starih 7-8 i više godina to može iznositi cetvrtinu, ponekad i više od trecine vrednosti automobila pa je zamena neispravne instrument table novom cesto neisplativa. Preporucuje se popravka, a alternativa je ugradnja polovne instrument table. Pritom je potrebno prilagoditi software, prvenstveno ubacivanje broja šasije, kilometraže i koda elektronicke blokade motora.
Vecina servisera ne petlja se sa popravkom, jer im je zamena znatno lakša i isplativija. Uzrok kvara mogu biti procesor, elektromotori, napajanje, LCD-ekran ili kondenzatori. Dobro popravljena i podešena instrument tabla precizna je i pouzdana poput nove.
Na automobilima novije generacije izvan garantnog roka rade se posebne provere, jer su podložna manipulacijama instrument tabli s integrsanim zaštitama protiv krade. Problemi mogu ukazivati da je auto ukraden.
Kvalitetno popravljena instrument tabla jednako je funkcionalna i pouzdana poput nove. Kad se zamene neispravni delovi i prilagodi software, sve je ‘tip-top’. Problema najviše ima s procesorom, koji je osetljiv na vlagu i visoke temperature. Loše je ako je instrument tabla satima izložena suncu, što se leti ne može potpuno izbeci.
Procesor dobija informacije od elektronskog upravljackog modula (ECU), koji senzorima prikuplja podatke o najvažnijim parametrima vožnje, preraduje ih i preko ‘drivera’ omogucava ispravno funkcionisanje instrumenata, pokazivaca, ekrana i signalnih lampica. Visoke temperature negativno deluju i na kondenzatore, jer se suše, pada im kapacitet i posle otkazuju. Kod starijih se modela kvare (pregorevaju) i elektromotori, najcešce zbog povecanja otpora u ležajevima. Problem može biti i u otkazu napajanja, niskonaponskog (5V), za rad instrumenata i visokonaponskog, koje aktivira instrument tablu. Neispravni LED se ne popravlja, nego jednostavno menja.
Nakon popravke sledi kalibracija, jer je popravka, odnosno zamena instrument table mnogima prilika da prikriju stvarnu kilometražu automobila, no oni koji rade korektno, od servisera ce tražiti da postavi broj predenih kilometara koji je bio pre kvara. Pritom je potrebno uprogramirati i broj šasije. Ako se menja samo procesor, to u pravilu nije potrebno. Nakon njegovog odlemljivanja i vadenja uredajem za elektronsku dijagnostiku ucita se software iz starog i uprogramira u novi procesor. Nakon toga potrebno ga je precizno postaviti i zalemiti.
Hirurška preciznost potrebna je prilikom odlemljivanja starog, postavljanja i zalemljivanja novog procesora na elektroniski panel. Zaliha polovnih tabli nabavljenih na otpadima sa slupanih auta dobra je baza za popravake, jer su ispravni delovi višestruko jeftiniji od novih. Programator služi za podešavanje kodova kljuca, kilometraže, broja šasije i nultog položaja elektromotorica kazaljki, precizno za svaki tip auta. Elektronicki kod kontaktnog kljuca u pravilu ostaje nakon izmene procesora, ali ako ga elektronika ne prepoznaje, kljuc treba inicijalizirovati.
5 cestih kvarova instrument table
TABLA ‘MRTVA’
Slucaj kad ništa ne radi, ni rasveta, ni kazaljke, ni ekran ni lampica ukljucenosti kontakta
PALI SE I GASI
Treperenje i pulsiranje svega na tabli, simultano ili pojedinacno, cešce kod hladnog motora
KAZALJKA NE RADI
Najcešce se radi o pojedinacnom otkazu kazaljki, kazaljki temperature, goriva i okretomjera
RASVETA NE RADI
Može otkazati delimicno ili potpuno, a cesto dolazi do pregorevanja pojedinih signalnih lampica
LCD EKRAN
Ne radi ili radi delimicno, retko se stanje može popraviti