Softversko brisanje EGR ventila iz kompjutera
EGR OFF – iskljucivanje EGR ventila
Cemu služi EGR ventil?
EGR ventil (Exhaust Gas Recirculation) – Ventil za obradu-povrat izduvnih gasova je namenjen smanjenju zagadenja i ocuvanju životne sredine. Funkcioniše tako što deo izduvnih gasova sprovodi nazad u motor, kako bi se štetne cestice još jednom sagorele u motoru. Ovaj postupak sprovodenja izduvnih gasova u usisnu granu motora dovodi do bržeg i intenzivnijeg taloženja naslaga i vece zaprljanosti motora.
Kakve probleme EGR ventil može da prouzrokuje?
Stvaranjem naslaga gareži i uljnih isparenja dolazi do bržeg prljanja usisne grane, otežanog rada klapni i nepravilnog merenja kolicine i pritiska vazduha. Otežan protok i povecana koncentracija štetnih cestica prouzrokuju kvarove osetljivih MAP i MAF senzora. Dolazi do gubitka snage i nepravilnog rada motora, što se najcešce ogleda u pojavljivanu „knedle“ i ispuštanju gustog crnog dima tokom ubrzanja.
Neispravan EGR ventil je verovatno najcešci uzrok kvara na turbo punjacima i glavni uzrok zapušenja DPF filtera.
Iskljucivanjem EGR ventila se postiže da motor uvek dobija cist vazduh. Na taj nacin su usisna grana, tubrina i senzori pritiska daleko manje izloženi prljavim isparenjima i riziku od skracenja radnog veka.
Da li je preporucljivo iskljuciti EGR ventil?
EGR ventil se cesto iskljucuje u vidu trajnog rešenja nakon blokiranja protoka izduvnih gasova.
Preporuceno je u redovnim intervalima kontrolisati rad i ispravnost EGR ventila, kao i pravovremeno ultra-zvucno cišcenje naslaga.
Softversko gasenje, brisanje, iskljucivanje vec kako ko naziva , kad ise uradi sa profesionalnim softverima je trajno , jeftino i bezedno resenje
VISE O EGR VENTILU I NJEGOVIM FUNKCIJAMA I PROBELEMIMA
Cišcenje EGR ventila
EGR ventil može da se ocisti. Medutim, ta operacija ne mora uvek da bude uspešna. Ponekad ce problem biti kratkorocno rešen, a nekad nece uopšte.
U svakom slucaju, osim ukoliko 100% niste sigurni u to što radite, savetujemo da cišcenje EGR ventila prepustite profesionalcima. Skidanje EGR ventila kod nekih automobila može da bude prilicno komplikovano.
Postoje i razna sredstva za cišcenje EGR-a bez skidanja, ali njihova efikasnost zavisi od slucaja do slucaja.
Zašto cišcenje EGR ventila relativno cesto ne reši problem?
Ne samo da cišcenje EGR-a relativno cesto ne reši problem, vec ni montiranje potpuno novog EGR ventila ponekad ne reši problem.
Zato što se cad ne nakuplja samo na EGR ventilu, vec i u cevima kojima se krecu izduvni gasovi, a njih obicno nije baš lako ocistiti. Stoga cak i kad vam u servisu montiraju novi EGR, motor i dalje može da se ponaša problematicno.
U zavisnosti od vrste i generacije motora i EGR-a, problem mogu da izazivaju i senzori, elektronika, cev od vakuuma…
Da li je moguca popravka EGR-a ukoliko cišcenje ne pomogne?
EGR ventil može da bude prilicno kompleksan. Stoga ukoliko je došlo npr. do kvara elektromotora koji pokrece EGR ventil, jedino rešenje je kupovina novog; tako su nam bar rekli…
Mogu da se pokvare i razne druge stvari na samom EGR ventilu koje u zavisnosti od njegove vrste, starosti, stanja i kompleksnosti mogu ili ne mogu da se poprave, a ponekad je isplativije kupiti novi, narocito kad su u pitanju „primitivnije“ verzije.
Kako produžiti radni vek EGR ventila?
Kao što smo rekli, on najcešce strada zbog toga što se na njemu skupljaju cestice cadi.
Do ubrzanog nakupljanja cestica cadi dolazi zbog:
a) ucestalih vožnji na kratkim relacijama (narocito kada motor ne uspeva da postigne radnu temperaturu)
b) nepravilnog održavanja – npr. previsok nivo motornog ulja, neredovna zamena ulja i filtera, korišcenje neodgovarajuceg ulja…
c) raznih neispravnosti na samom motoru – loše sagorevanje iz bilo kojeg razloga (npr. dizne), neispravan turbo punjac (npr. pušta ulje), pohabane vodice ventila, istrošene karike…
Dakle, EGR ventil je samo jedan deo koji (narocito kod dizelaša) može da strada zbog neispravnosti drugih delova ili sistema, a zatim da svojom neispravnošcu pocne da izaziva probleme sa drugim delovima. Na primer, kada zbog neispravnog EGR ventila dode do povecanog izbacivanja cadi, vrlo brzo dolazi i do problema sa DPF filterom.
Tako se stvara zacarani krug koji vlasnika automobila dovodi do ludila. Zato vlasnici dizelaša treba na vreme da reaguju na bilo kakvu promenu u radu motora; gubitak snage, povecanu potrošnju i slicno.
Jednostavno, savremeni dizelaši su osetljivi sistemi, pošto loše sagorevanje koje dovodi do stvaranja više cadi može da izazove probleme sa brojnim komponentama, ukljucujuci EGR ventil, lambda sonde, DPF filter, razne senzore za pritisak i temperaturu, turbo punjac, „zagadenje“ motornog ulja…
Stoga je vrlo korisno, ne samo za EGR, vec za sve gore nabrojane delove, ali i mnoge druge, da povremeno izvezete auto na otvoreno i „produvate“ motor dužom i oštrom vožnjom na visokim obrtajima. Kada do nekog kvara vec dode, ovakvo „produvavanje“ nece biti od pomoci, tako da se preporucuje samo preventivno.
Cinjenica je da veliki broj vozaca neopisivo mnogo vremena provede u saobracajnim gužvama, u kreni-stani vožnji, a i kada se docepaju otvorenog puta, gledaju da voze na što nižim obrtajima kako bi trošili što manje goriva. Uostalom, dizelaša su i kupili zbog niske potrošnje.
Medutim, praksa pokazuje da razni sistemi i komponente kod dizelaša ne vole ovakvu vožnju i da razni kvarovi lako pojedu svu uštedu postignutu niskom potrošnjom.
Zato ja skinem DPF, zatvorim EGR, „sredim“ lambda sondu, cipujem da manje troši…
Blokiranje EGR ventila je masovna pojava kod nas. Mnoge firme otvoreno na svojim sajtovima nude ovu uslugu, mada istini za volju blokiranje ili zatvaranje EGR-a nije zakonski zabranjeno.
Medutim, zabranjeno je da auto sa blokiranim EGR-om prode tehnicki pregled. Da li u praksi prolaze, to je vec posebno pitanje na koje ne možemo da damo odgovor bez ozbiljnog istraživanja na terenu.
Mnogi koji su zatvorili EGR ventil tvrde da im auto ne dimi i da na tehnickom pregledu bez problema prolaze test izduvnih gasova. Sa druge strane neki mediji tvrde da skoro polovina vozila pada na ispitivanju izduvnih gasova.
Iskreno, ne znamo kome da verujemo. Možda cemo saznati nakon 5. jula 2021. godine?
Inace, blokiranje EGR-a, zatvaranje EGR-a, uklanjanje EGR-a, skidanje, gašenje EGR-a ili kako god da nazovemo tu operaciju, ne obavlja se samo fizicki tako što se u potpunosti zatvori prolaz izduvnim gasovima ka cilindrima, vec se u zavisnosti od automobila, radi i na njegovom kompjuteru.
Navodno, kod starijih automobila je to prilicno jednostavno, ali kod novijih je situacija mnogo komplikovanija zbog raznih senzora, kompjutera koji sve prati i integriše rad EGR-a sa svim ostalim sistemima i komponentama, pa treba nekako prevariti kompjuter – modifikacijom softvera, emulatorima…
Oni koji se bave ovim blokiranjem tvrde da nece biti nikakvih problema sa radom automobila. Naprotiv, neki obecavaju i da ce se motor sada ponašati bolje, ukljucujuci i smanjenu potrošnju i povecanje snage.
Sa druge strane, postoje vozaci koji su primetili da im nakon blokiranja EGR ventila motor znatno sporije diže temperaturu i da mu zimi treba citava vecnost da dostigne radnu temperaturu. Mnogi drugi to ne primecuju, tako da to zavisi od slucaja do slucaja.
EGR ventil pušta deo izduvnih gasova da se vrate nazad u cilindre. Zašto?!
Zato što se na taj nacin snižava temperatura sagorevanja u cilindrima, što smanjuje stvaranje azotnih oksida, koji su veoma štetni po zdravlje ljudi na razlicite nacine.
EGR ventili se koriste još od sedamdesetih godina i u meduvremenu su postali vrlo sofisticirani. Stoga nacin rada, pouzdanost, cena (u slucaju zamene) i efikasnost u razlicitim režimima vožnje mogu znacajno da se razlikuju izmedu starijih i novijih vozila.
Šta znaci „skracenica“ EGR?
Pun naziv na engleskom je „Exhaust Gas Recirculation“, odakle i potice akronim EGR. Tu je i nemacki naziv „Abgasrückführungsventil“, s tim što je u tom slucaju skracena verzija – AGR.
U prevodu, EGR ventil je ventil za recirkulaciju izduvnih gasova. Imaju ga i benzinci i dizelaši.
Kako EGR smanjuje kolicinu azotnih oksida koje auto izbacuje?
Tako što pušta odredenu kolicinu izduvnih gasova da zajedno sa svežim vazduhom udu u cilindar – svojim prisustvom izduvni gasovi snižavaju temperaturu prilikom sagorevanja goriva u cilindru. Naime, izduvni gasovi koji se vracaju u cilindar ne sadrže ni kiseonik, ni gorivo (bar ne bi trebalo).
Dakle, oni ne idu na ponovno „sagorevanje“, što je uobicajena zabluda.
Njihova uloga je prakticno da „razrede“ vazduh u cilindru, odnosno da smanje kolicinu kiseonika u smeši u cilindru koja treba da se zapali. Pošto sada umesto cistog vazduha u cilindru imamo mešavinu sa izduvnim gasovima, to znaci da u istoj zapremini imamo manju koncentraciju kiseonika.
Ovde dolazimo do problematicnog dela, pošto je mehanizam nastanka azotnih oksida prilicno komplikovan za objašnjavanje.
Azotni oksidi koji nastaju u motoru nastaju oksidacijom azota iz vazduha i azota vezanog u samom gorivu, pri cemu postoje cak tri osnovna mehanizma kako nastaju, a oni zavise od koncentracije kiseonika, odnosa kolicine kiseonika i azota, temperature u cilindru, brzine fronta plamena…
Stoga cemo se zaustaviti na objašnjenju da ubacivanje izduvnih gasova u cilindre na više nacina smanjuje emisiju azotnih oksida, ne samo snižavanjem temperature prilikom sagorevanja u cilindrima (što takode postižu na više nacina).
Ako smatrate da nije fer što smo ovako površno objasnili nastanak azotnih oksida, kliknite na ovaj link i uživajte u detaljnom objašnjenju.
Predimo na ono što u stvari interesuje prosecnog vozaca.
Da li i benzinci imaju EGR ventil?
Da, imaju – ali kod njih se znatno rede kvari, pa o problemima sa EGR-om uglavnom slušamo od vlasnika dizelaša. To naravno ne znaci da su benzinci imuni na probleme.
Zašto se kvari EGR ventil?
On je stalno izložen izduvnim gasovima, pa se vremenom na njemu stvaraju naslage cadi. U nekom trenutku, te naslage pocnu da mu smetaju u radu ili ga potpuno onesposobe. Može da ostane zaglavljen u otvorenom ili zatvorenom položaju, može da ima usporene ili odložene reakcije, itd.
U skladu s tim motor ce pokazivati razne simptome neispravnog rada.
Naime, od mnogo faktora zavisi kada ce ventil biti zatvoren, a kada otvoren i koliko (tj. koju kolicinu izduvnih gasova ce vracati u cilindre): od vrste goriva (benzin/dizel), nacina i sofisticiranosti upravljanja radom motora, nacina upravljanja radom samog EGR ventila, režima rada motora (ler, pun gas, suviše niski obrtaji…), radne temperature motora…
Na primer, ako date pun gas, EGR ce biti potpuno zatvoren kako bi motor mogao da razvije što vecu snagu, a za to mu je potrebno što više kiseonika neophodnog za sagorevanje velike kolicine goriva.
Otvoren je kada motor radi pri delimicnom opterecenju. Kada je ler u pitanju, prica je pomalo problematicna, pa ne smemo ništa da tvrdimo. Neki kažu da je u leru, pri radnoj temperaturi, EGR zatvoren (mada to deluje nelogicno).
Nismo našli dovoljno pouzdan izvor koji može iole detaljnije i pouzdanije da objasni situaciju i razlike izmedu dizelaša i benzinaca, starijih i novijih generacija i slicno. Stoga se ogradujemo od bilo kakve tvrdnje za rad motora u leru po pitanju otvorenosti EGR-a.
Savremeni motori imaju „pametne“ kompjutere koji kontrolisanjem rada ventila, ubrizgavanja, turbo punjaca i drugih sistema, a na osnovu informacija koje dobijaju od brojnih senzora, mogu da sinhronizuju rad svih tih sistema kako bi se postigla niža potrošnja, brže dostizanje radne temperature, mirniji rad, veca elasticnost, niža emisija štetnih gasova…
Što se tice kvara EGR ventila, uzmimo kao primer da je ostao zaglavljen u otvorenom položaju – velika kolicina izduvnih gasova se vraca u cilindre i kada treba i kada ne treba, što ce definitivno izazvati pad snage pri vecem opterecenju, izmedu ostalih nepravilnosti u radu.
Slicno važi i za situaciju kada ostane zaglavljen u zatvorenom položaju. Pošto ce neko u komentarima sigurno napisati da je blokirao EGR ventil na svom automobilu i da nema nikakvih problema, naglasimo odmah da je ovde rec o kvaru, dok je namerno blokiranje EGR ventila „malo“ drugacija prica, pošto se tu menjaju i parametri u kompjuteru, odnosno vara se kompjuter kako bi „mislio“ da je sve u redu – bar kod iole novijih automobila.
Stariji su u stanju da istrpe razne vrste „budženja“.
Da li zatvaranje EGR ventila povecava snagu motora?
Ne, to je uobicajena zabluda. Ispravan EGR ventil je zatvoren kada je motor pod velikim opterecenjem, tako da njegovim blokiranjem ne može da se poveca snaga.
Razliku verovatno primecuju oni koji su vozili sa neispravnim EGR-om. Vi date gas do daske, a EGR zaglavljuje i ne zatvori se dovoljno brzo ili se ne zatvori do kraja, što dovodi do nepravilnog rada motora i nemogucnosti da razvije odgovarajucu snagu.
Nakon toga, kada ga blokirate i date gas imate osecaj kao da je motor mnogo jaci, a u stvari je problem bio u EGR ventilu.
Isto važi za potrošnju goriva, mada su mišljenja podeljena – situacija je tu komplikovanija. Neki tvrde da upravo zahvaljujuci EGR ventilu motor može da radi sa siromašnijom smešom, što znaci da ce manje trošiti.
EGR može snižavanjem temperature u cilindrima da spreci pojavu detonatnog sagorevanja ili neželjenog ranijeg paljenja goriva/smeše (u zavisnosti od vrste goriva), cime se otvara mogucnost promene ugla pretpaljenja, „igranje“ ubrizgavanjem goriva i otvaranjem/zatvaranjem ventila, a time izmedu ostalog može da se postigne veca elasticnost, smanjenje potrošnje goriva, mirniji rad i slicno.
Treba imati u vidu da se prilikom blokiranja EGR-a ponekad obavi i dodatno sredivanje softvera kako bi auto manje trošio, ali to je tek posebna prica oko koje se lome koplja. A ukoliko auto ima DPF filter, obicno i on „ode“ u sklopu blokiranja EGR-a.
Koliko košta zamena EGR ventila?
Cene se drasticno razlikuju u zavisnosti od raznih faktora. Za starija vozila su obicno jeftiniji, npr. od samo 6.000-7.000,
Usvakom slucaju mnogo jeftinije nego zamena sa novim, a garancija na Softversko brisanje EGR Ventila je VECNA.